- 0:00 - Autonomous mobile robots simplify intralogistics at Diva International
Dankzij autonome mobiele robots (AMR's) is het proces bij Diva International, een producent van persoonlijke verzorgings- en schoonmaakartikelen, nu veiliger en efficiënter, waarbij elke stap wordt bijgehouden - van de bestelling tot de verwerking in het magazijn.
Grote bedrijven maken steeds vaker gebruik van robotica om handmatige processen in fabrieken en magazijnen te stroomlijnen. Een voorbeeld hiervan is Diva International, dat gevestigd is in Umbrië, Italië. Diva wilde zijn systeem voor het transporteren van vochtige doekjes van zijn productiefaciliteit naar een palletiseereiland in hetzelfde magazijn transformeren. Via FM Vision, hun aanbieder van facilitair beheer, ontwikkelde Diva een nieuw, geautomatiseerd systeem met behulp van vijf autonome mobiele robots (AMR's) van OMRON en de Sysmac NJ-machinecontroller van OMRON. Dit heeft geleid tot een veiliger, efficiënter en flexibeler proces.
Diva had een systeem nodig dat het gebruik van de huidige ruimte zou optimaliseren en wilde bovendien elke stap van het proces volgen: van de bestelling tot en met de verwerking in het magazijn. Dit werd mogelijk gemaakt door de vijf AMR's van OMRON, die verpakte batches vochtige doekjes laden en lossen van het einde van de lijn tot aan de palletiseerstations.
Een uitdagende situatie
Bij de ontwikkeling van het nieuwe systeem stonden FM Vision en OMRON voor verschillende uitdagingen, met name op het gebied van veiligheid, snelheid en netheid. De grootste uitdaging was het ontwerpen van een systeem voor het laden van 12 kartonnen dozen in de kortst mogelijke tijd, terwijl 60 verschillende formaten en een breed scala aan gewichten moesten worden beheerd.
Augusto Falchetti, eigenaar van FM Vision, merkt op: "Een sorteer- en transportbandsysteem voor pakketten met zulke verschillende formaten zou te moeilijk zijn vanwege ruimteproblemen, kosten en veiligheid. Een stroom van 120 pallets, elk met 70 verpakkingen, betekent dat er elke dag meer dan 8.000 verpakkingen moeten worden verplaatst."
Het productiegebied moest ook gescheiden blijven van het palletiseergebied vanwege potentiële verontreinigingen en vanwege de noodzaak om aan de brandvoorschriften te voldoen. De vijf robots van OMRON kunnen onafhankelijk bewegen en beslissen welke route ze moeten nemen met behulp van een navigatiesysteem dat is gebaseerd op een plattegrond van het terrein en een dynamische lezing van de omgeving. De robots hebben elk een laserscanner waarmee ze de naastgelegen omgeving kunnen 'zien'. Hun bewegingen worden beheerd door een reeks sensoren en bedieningselementen die hen in staat stellen mensen en andere obstakels te vermijden.
Luca Polzoni, Data Analyst van Diva, zegt: "Dit alles vertaalt zich in een drastische vermindering van de wachttijd. Wanneer een obstakel op de route wordt gedetecteerd, kan de robot altijd een alternatieve route vinden door in realtime een herberekening uit te voeren."
Een andere uitdaging was het koppelen en ontkoppelen tussen de AMR's en de transportbanden tijdens het laden en lossen. De ontwerpbeperkingen betekenden dat de robots zich niet verder dan 800 mm van de transportband mochten bewegen.
Het frame van het vaste station is daarom ontworpen met een instelbare hoogte op drie niveaus, die elk een batch van vier dozen aankunnen. De positionering van de robots moet worden gekalibreerd tot bijna een millimeter vanwege de zeer nauwe toleranties op het gebied van positie en snelheid. De beweging van de robot moet nauwkeurig zijn: zelfs de geringste fout kan het proces in gevaar brengen.
Een gestroomlijnd proces
De Sysmac-machinecontroller van OMRON begeleidt het hele proces, van de aankomst van de bestelling tot het sorteren van pakketten op de palletiseereilanden en het verzenden naar het magazijn.
Paolo Capezzuoli, Field Application Engineer Motion Specialist bij OMRON Industrial Automation Europe: "Het meest complexe aspect is de draadloze communicatie met de AMR's voor het genereren van taken. Deze activiteit wordt beheerd door een door OMRON ontwikkelde fleetmanager die taken toewijst aan de mobiele robots op basis van bepaalde omstandigheden (zoals de acculading en de nabijheid van het ophaalpunt). Deze definieert ook de meest intelligente routes om botsingen en snelheidsafnames te voorkomen."
Het nieuwe systeem heeft de logistieke activiteiten van Diva gestroomlijnd. Luca Polzoni vertelt: "De mobiele robots passen zichzelf aan de beschikbare slots aan en hebben de nodige certificeringen, inclusief veiligheid, om in dezelfde omgeving te werken als de operators. In ongeveer anderhalve minuut voltooien ze hun route, die gemiddeld 10 meter bedraagt, plus het laden en lossen, waarbij ze een dozijn pakketten naar het palletiseereiland vervoeren."
Het nieuwe geautomatiseerde systeem heeft niet alleen de efficiëntie vergroot en werknemers vrijgemaakt, maar ook bijgedragen aan het elimineren van menselijke fouten met betrekking tot gegevensbeheer. Paolo Cocchioni, Commercial Director van Diva International, concludeert: "Voor een wereldleider in de verkoop van vochtige doekjes is het essentieel om te kunnen vertrouwen op een niveau van automatisering dat de productie van ongeveer 60 miljoen verpakkingen per jaar kan ondersteunen. Dankzij deze modernisering kan het werk in de aanwezigheid van personeel worden uitgevoerd, waarbij we deadlines halen en tegelijkertijd de hygiëne- en veiligheidsregels naleven."