3 manieren waarop COVID-19 invloed heeft op logistiek in het Verenigd Koninkrijk (en wat we eraan kunnen doen)
Gepubliceerd op 4 november 2020 in Flexible Manufacturing
1. Capaciteitsbeperkingen als gevolg van social distancing
Bijna niemand ontkomt tegenwoordig nog aan social distancing en deze preventieve maatregelen zijn volledig terecht. Maar de voortdurende implementatie van iets dat niet natuurlijk is, leidt tot besluitmoeheid. Hierdoor moeten logistieke dienstverleners ervoor zorgen dat hun werknemers zich te allen tijde aan de richtlijnen voor social distancing houden, wat er vaak voor zorgt dat er minder werknemers aanwezig zijn. Indien de benodigde capaciteit toeneemt als gevolg van de explosieve toename van de vraag naar e-commerce, ontstaat er duidelijk een probleem voor logistieke dienstverleners.2. Hogere verwachtingen van de consument voor snellere leveringen
Zo heeft de noodzaak van social distancing - wat leidt tot een kleiner team - een drastische invloed op het vermogen van logistieke dienstverleners om aan de verwachtingen van de consument te voldoen, waardoor de reputatie van hun klant wordt aangetast en hun algehele marktpositie mogelijk verzwakt. Naarmate de verwachtingen van de consument toenemen nu gratis levering de volgende dag standaard is, is dit van cruciaal strategisch belang in de hele logistieke markt. Daarbij verwachten consumenten steeds vaker dat producten gratis kunnen worden geretourneerd. Dat vereist een gestroomlijnd retourlogistiekproces, wat zeer moeilijk is als de ruimte (en dus mensen) beperkt is.3. Burn-outs van werknemers
Dan zijn er nog degenen die de Britse magazijnen zo efficiënt mogelijk laten functioneren onder de huidige beperkingen. Zij zijn de echte motoren achter de e-commerce-machine en ze werken buitengewoon hard om de best mogelijke service aan hun werkgevers en hun klanten te leveren. De kosten hiervan zijn echter aanzienlijk. Als lange diensten de norm worden, raken de werknemers uitgeput. De productiviteit neemt af, wat leidt tot een vicieuze cirkel van verminderde productiviteit en berispingen van hogerhand. Hierdoor ontstaan fouten bij het picken, wat soms onherstelbare schade veroorzaakt aan het merk van de logistieke dienstverlener (en retailer).Oplossing
Na met een aantal belangrijke belanghebbenden binnen logistieke dienstverleners te hebben gesproken, wordt duidelijk dat social distancing zorgt voor een grote beperking van de flexibiliteit van een operatie. Dat wil zeggen: het vermogen om te reageren op schommelingen in de vraag door de capaciteit te variëren is een groot strategisch knelpunt. De dagen dat we loonwerkers konden inhuren voor de feestdagen, zijn voorbij. Er is gewoonweg niet genoeg ruimte.Dus wat kunnen we doen?
Stel u een oplossing voor die naadloze verplaatsing van lasten op palletformaat tot 1500 kg mogelijk maakt zonder dat er mensen (of vorkheftrucks) nodig zijn.