Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]
Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]
Vul hieronder uw gegevens in en ga direct naar de content op deze pagina
Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]
Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]
Gepubliceerd op 30 november 2020 in Flexible Manufacturing
Er is onlangs een fluitende, autonome mobiele robot in het winkelcentrum van Helsinki, Finland gespot. De robot werd bestuurd door OMRON's oplossingspartner Dimalog en was onderdeel van een maandlange proefperiode van de geautomatiseerde koeriersdienst 'Home On-Demand'.
De proef werd georganiseerd door Forum Virium, het innovatiebedrijf van de stad Helsinki, in samenwerking met bouwbedrijf SRV. Andere organisaties die betrokken waren bij het project zijn liftbedrijf Kone; de K-supermarkt in het winkelcentrum REDI; Asumi, een digitaal woonserviceplatform; en ontwerpstudio Muotohiomo. Voor de proef was de mobiele robot van OMRON geprogrammeerd om etenswaren vanuit het winkelcentrum af te leveren bij appartementen in de nabijgelegen Majakka-flat.
Verfijning van de robot
OMRON, Dimalog en Muotohiomo hebben nauw samengewerkt om de werking en het ontwerp van de robot te verfijnen, zodat deze aan de specifieke behoeften van het project voldeed. Om succesvol rond te kunnen bewegen moest de robot door de supermarkt en de gangen in de flat kunnen navigeren, en gebruikmaken van liften en diensttunnels. Tijdens het bewegen floot de robot en sprak hij in het Fins (met behulp van een spraaksynthesizer).
Lotta Toivonen, Development Manager for Housing Services bij SRV (die zowel het winkelcentrum als de Majakka-flat hebben gebouwd), zegt: "Het idee achter het fluiten is dat het grappig is. Maar het zorgt er ook voor dat mensen de robot aan horen komen. De robot spreekt ook een paar woordjes, en mensen begroeten hem. Ze behandelen de robot alsof het een persoon is." Kaisa Spilling van Forum Virium voegt hieraan toe: "Het was leuk om te zien hoe mensen hem als menselijk gaan zien. Hij kan in de lift bijvoorbeeld zeggen 'Sorry, ik moet er hier uit' of 'Oeps, de lift is vol, ik zal een andere lift gebruiken'."
De proefperiode
Dus, hoe werkte de proef? Elke levering begon met de ontvangst van een online bestelling van een klant via het Asumi-platform. Bestellingen konden ook via de supermarkt worden geplaatst door de kleinere bedrijven van het winkelcentrum. De artikelen (voornamelijk maaltijden) werden dan opgehaald bij de supermarkt en door personeel in de robot geladen, die vervolgens de bestelling bij het betreffende bedrijf of appartement afleverde. De klant ontving een automatische melding zodra de robot het artikel had afgeleverd. Kaisa Spilling merkt op: "Tijdens de coronavirus-epidemie heeft de robot lunches naar thuiswerkers gebracht. Rond de lunchtijd was het altijd volgeboekt."
Tijdens de proef kon de robot zelf om een lift vragen, maar had hij een begeleider nodig om alle deuren te openen die mogelijk gesloten moesten worden gehouden vanwege de brandveiligheidsvoorschriften. De begeleider was een universitaire student van de vakgroep Service Design, die meldde welke problemen de robot tegenkwam, en zijn interactie met mensen observeerde.
Zelfnavigerende robots
De robot die bij de proef werd gebruikt was een OMRON LD-model, een zelfnavigerende autonome mobiele robot (AMR). In tegenstelling tot traditionele, autonome geleide voertuigen (AGV's) hoeven voor de mobiele robots van OMRON geen aanpassingen worden aangebracht in de faciliteiten (zoals vloermagneten of navigatiebakens). Ze navigeren aan de hand van de natuurlijke kenmerken van de faciliteit, en zijn ontworpen om materiaal te verplaatsen binnen uitdagende omgevingen, waaronder bijvoorbeeld nauwe doorgangen, en op locaties waar zich mogelijk mensen bevinden die zich ook verplaatsen. De software van OMRON kan ook worden geïntegreerd met de andere systemen van een bedrijf, zodat de robots binnen een minimale tijd operationeel zijn.
Esa Korhonen, Area Sales Manager bij OMRON in Finland, legt uit: "Onze mobiele robots kunnen de productiviteit van logistieke operaties aanzienlijk verhogen. Ze kunnen effectief navigeren en waardevolle steun bieden aan menselijke medewerkers. Dit stelt medewerkers in staat zich te richten op andere taken die complexe menselijke vaardigheden vereisen."
Kaisa Spilling concludeert: "We zijn op zoek naar nieuwe flexibele logistieke oplossingen in de stad. We onderzoeken hoe we het gemak van het dagelijks leven kunnen verbeteren bij het opbouwen van de toekomst. Robotica maakt in wezen het dagelijks leven gemakkelijker."
deel dit artikel
X
Facebook
Linkedin
Link kopiëren
Neem contact op met Omron-specialisten
Hebt u vragen of wilt u persoonlijk advies? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.