Het hoofd bieden aan de storm: navigeren door economische onzekerheid door sociale uitdagingen om te zetten in technologische mogelijkheden
Gepubliceerd op 6 december 2022 in Industry 4.0
Mijn antwoord is, zoals u zich wellicht kunt voorstellen, niet één zin samen te vatten, hoewel het verankerd is in één concept: SINIC.
SINIC staat voor 'Seed-Innovation to Need-Impetus Cyclic Evolution' en is een theorie die in 1970 is ontwikkeld door de oprichter van OMRON, Dr. Kazuma Tateisi.
Volgens deze filosofie hebben wetenschap, technologie en de maatschappij een onderlinge cyclische relatie, waarbij ze elkaar wederzijds beïnvloeden. Wetenschappelijke doorbraken helpen de samenleving vooruit en sociale behoeften stimuleren technologische ontwikkeling.
OMRON Europe heeft deze filosofie altijd gevolgd en heeft de afgelopen tien jaar de basis gelegd voor het creëren van oplossingen die toegevoegde waarde bieden voor de hedendaagse sociale en economische uitdagingen.
De beste plannen: een driefasenstrategie
De eerste fase van deze strategie was gericht op het leggen van de basis voor het bedrijf om onze steeds meer globaliserende klantenbasis en de mondialisering van de samenleving als geheel te weerspiegelen. We moesten onze oplossingen integreren in een wereldwijd aanbod in plaats van verschillende oplossingen te bieden aan klanten in verschillende regio's. Tegelijkertijd wilden we ons beschermen tegen de voortdurende instabiliteit van de toeleveringsketen en onze CO2-voetafdruk verminderen door minder transport van goederen wereldwijd.
We hebben meer flexibiliteit in onze productieprocessen ingebouwd en onze capaciteit aangepast aan de cycli van schaarste. We hebben productielijnen over de hele wereld gedupliceerd, zodat we bij tekorten in de ene regio, in een andere regio kunnen produceren.
De tweede fase was het herzien van ons portfolio om vast te stellen of dit was afgestemd en klaar was voor deze impuls op innovatie. We kwamen tot de conclusie dat we een aantal nieuwe producten moesten toevoegen en een aantal diensten moesten ontwikkelen. We deden dit door een combinatie van fusies en overnames, en industriële partnerschappen op technologisch ontwrichtende gebieden zoals kunstmatige intelligentie, 5G en robotica. We hebben ook geherstructureerd om de beschikbare middelen voor groeiende domeinen zoals ecomobiliteit te vergroten.
De derde fase, toen we eenmaal ons portfolio hadden voltooid, was het creëren van oplossingen die waarde toevoegen. We bieden nooit individuele producten aan - altijd oplossingen. Ons doel is bijvoorbeeld niet om controllers of veiligheidssystemen te verkopen, maar om verbonden oplossingen te verkopen. Dit is geïntegreerd in onze i-Automation!-benadering van innovatie: dat is hoe we waarde genereren door onze oplossingen. Al onze innovatie is gebaseerd op de drie 'i'-pijlers: integratie (evolutie van de besturing), intelligentie (ontwikkelen van intelligentie door middel van ICT) en interactie (samenwerking tussen mens en machine).
Een strategie voor de toekomst
Nu zijn we klaar om deze oplossingen te implementeren in de context van de uitdagingen waar onze klanten - en de samenleving als geheel - de komende jaren voor staan. Dit is de basis van onze 'Shaping the Future 2030'-strategie (SF2030) en ons i-Automation-innovatieconcept.
We voorspellen dat de komende tien jaar de overgang zal plaatsvinden van een 'optimaliseringsmaatschappij', waarin consumptie de belangrijkste drijfveer is en kwantiteit meer wordt gewaardeerd dan kwaliteit, naar een 'autonome' samenleving, die prioriteit geeft aan kwaliteit, duurzaamheid en de ontwikkeling en het welzijn van het individu.
Deze maatschappelijke verschuiving zal de oplossingen die we leveren beïnvloeden en inspireren. De overgang naar een autonome samenleving zal gepaard gaan met sociale uitdagingen zoals klimaatverandering, een vergrijzende bevolking en een groeiende economische ongelijkheid. Voor deze sociale kwesties zullen nieuwe technologische oplossingen nodig zijn, en daar richten we onze bijdrage op. Via SF2030 zullen we deze uitdagingen aanpakken door klanten te helpen om koolstofneutraliteit, digitalisering en een verbeterde levenskwaliteit voor het personeel te bereiken. We zullen onze klanten helpen hun productiviteit en energie-efficiëntie te maximaliseren, en harmonieuze werkplekken creëren waar mensen hun potentieel kunnen realiseren en bedrijven hun operationele efficiëntie kunnen verbeteren.