Flexibel en slim: mobiele robotica op maat
Gepubliceerd op 10 oktober 2019 in Flexible Manufacturing
Samenwerking tussen mens en machine in de automotive-industrie
Een groot Duits automotive-concern optimaliseert efficiëntie en innovatie op het gebied van materiaalverwerking met LD mobiele robots van Omron en een transportbandhulpstuk van cts GmbH.
De productie van auto's en assemblagelijnproductie zijn altijd nauw verbonden geweest. Pas toen Henry Ford in 1913 met transportbanden begon te werken in zijn fabrieken, kon de auto als massaproduct de wereld veroveren. Tegenwoord is een werkdag zonder assemblagelijnen ondenkbaar in de BMW-fabrieken. Het concern vertrouwt op innovatieve transport- en logistiektoepassingen om de efficiëntie en flexibiliteit te verhogen, werkprocessen beter op elkaar aan te laten sluiten en werknemers herhalende en tijdrovende taken uit handen te nemen. Voor het materiaaltransport wordt gebruik gemaakt van LD mobiele robots van Omron die een bijzonder hoog rendement op investeringen (ROI) leveren. Deze autonome mobiele robots zijn uitgerust met een transporttoren: een in hoogte verstelbaar lasthanteringsapparaat dat is ontwikkeld door systeemintegrator cts GmbH. De interactie tussen werknemers en transportrobots bij BMW laat duidelijk zien hoe fabrieksharmonie wordt toegepast in de fabriek van de toekomst.
Doel: continue optimalisatie van productie- en logistiekprocessen
Afhankelijk van de BMW-fabriek worden dagelijks tot wel 1600 voertuigen geproduceerd. Met dergelijke productievolumes zijn continue optimalisatie en efficiëntieverbeteringen door middel van innovatieve strategieën en technologieën van essentieel belang. Dit omvat ook logistiek- en transportprocessen in de productie. Diverse kleine en grote onderdelen, waaronder onderdelen voor het stuurwiel en de cockpiteenheid, draaiende onderdelen of binnenverlichting, moeten bijvoorbeeld continu van het magazijn naar de assemblagelijn worden getransporteerd.
"Werknemers in de productiehallen waren meer dan 60 procent van hun werktijd bezig met het ophalen van componenten. Het samenvoegen van de verschillende opslag- en productiegebieden met transportbanden is onpraktisch, dus het transport werd meestal handmatig uitgevoerd, wat kostbare capaciteit kostte", aldus Aleksandar Cvetanovic, European Key Account Manager, Automotive bij Omron Industrial Automation Europe.