Verbetering van flexibiliteit, wendbaarheid en traceerbaarheid met mobiele robots voor Normagrup | OMRON, Nederland

Aanmelden

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Registreren

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Bedankt voor het registreren bij Omron

Een e-mail om de registratie van uw account te voltooien is verstuurd naar

Terug naar de website

direct toegang krijgen

Vul hieronder uw gegevens in en ga direct naar de content op deze pagina

Text error notification

Text error notification

Checkbox error notification

Checkbox error notification

Wij ondervinden technische problemen. Uw formulierinzending is niet gelukt. Onze verontschuldigingen hiervoor, probeer het later nog een keer. Details: [details]

Download

Hartelijk dank voor uw belangstelling

U hebt nu toegang tot Verbetering van flexibiliteit, wendbaarheid en traceerbaarheid met mobiele robots voor Normagrup

Een e-mail ter bevestiging is verzonden naar

Ga naar pagina

Hier of direct toegang krijgen om dit document te downloaden

Collaborative Robotics

Verbetering van flexibiliteit, wendbaarheid en traceerbaarheid met mobiele robots voor Normagrup

Gepubliceerd op 2021-01-06 11:02:15 UTC in Collaborative Robotics

Normagrup, een bedrijf dat is gespecialiseerd in geavanceerde verlichting, wilde het transport automatiseren van materialen tussen drie productiegebieden, het assemblagegebied en een geautomatiseerd magazijn. Daarbij moest worden bewogen door smalle ruimtes waarin ook fabriekspersoneel aanwezig is.
Normagrup werd opgericht in 1971 en maakte destijds handmatig noodverlichting. Daarvoor was niet meer nodig dan een houten mal en een zelfgemaakte oven. Inmiddels is het Spaanse bedrijf een van de wereldleiders op het gebied van technologie voor de productie van binnenverlichting. Het unieke karakter van het bedrijf en de behoefte om hoogwaardige technologische producten te creëren zijn onveranderd. Het team kan nu verlichting ontwerpen, produceren en testen in de faciliteiten in Llanera (in Asturias, Spanje).
Dit team is ook verantwoordelijk voor het ontwerpen en opstarten van de productieprocessen voor elk onderdeel, waardoor het autonoom kan werken en de vrijheid heeft om nieuwe technologieën te implementeren en de efficiëntie continu te verbeteren.

De behoefte aan autonome mobiele robots (AMR's)

Toen Normagrup besloot om het transport van materialen te automatiseren, koos het bedrijf voor een vloot kleine, autonome mobiele robots met automatische laad- en losstations. Deze AMR's zouden ook volledig worden uitgerust voor communicatie met het WMS (magazijnbeheersysteem) via het MQTT-protocol. Normagrup vertrouwde de integratie van de intelligente autonome voertuigen, die zich moeten bewegen door smalle ruimtes waarin ook fabriekspersoneel aanwezig is, toe aan Inser Robótica.
"Het was een te grote uitdaging voor het AGV-concept (Automated Guided Vehicles) waarmee we normaal werken. Het transport moest via vaste trajecten plaatsvinden binnen omgevingen met bepaalde onzekere factoren", aldus Mikel Jaureguizar, CEO van Normagrup.
Inser Robótica maakte een uitgebreide analyse van de routes tussen elk van de drie productiegebieden, het brandstoftransportapparaat en het automatische magazijn. Het bedrijf bepaalde dat vier LD-90 AMR's van OMRON, expert op het gebied van industriële automatisering, aan alle criteria zouden voldoen.
"Deze voertuigen beschikken over navigatietechnologie waarmee ze zich kunnen voortbewegen door een veranderende omgeving. Ze kunnen zelf hun routes beheren, obstakels vermijden en alternatieven zoeken voor het geplande traject bij onverwachte gebeurtenissen, bijvoorbeeld wanneer iemand het traject doorkruist", aldus Xabier Madina, Commercial Manager Mobile Robotics bij Inser Robótica.
De laadcapaciteit van de robots zou ruim voldoende zijn, want elke robot kan 90 kg dragen. De ladingen van Normagrup zijn altijd minder dan 20 kg, zodat er een marge van 70 kg overbleef voor de transportstructuur, motor, sensoren en antennes voor draadloze communicatie.
Na de selectie van de juiste AMR's moesten de benodigde accessoires worden ontworpen om de voertuigen te laden en te lossen. De ervaring van Inser Robótica met het gebruik van transportbanden was belangrijk bij de integratie van het transportsysteem aan de bovenzijde van de robots. Het bedrijf ontwikkelde ook elementen voor de koppeling met de transportsystemen van Normagrup.

Een intelligent systeem

Tenslotte moest de vloot worden uitgerust met een brein. Daarbij werd gekozen voor OMRON Enterprise Manager en werd een applicatie ontwikkeld voor de communicatie met het WMS van Normagrup. Er werd gekozen voor de MQTT-berichtenservice vanwege de veelzijdigheid en robuustheid bij de communicatie tussen machines. Elk van de voertuigen communiceert via wifi met Enterprise Manager, het WMS en de productie-ERP.
"De integratie van elementen die zo verstorend zijn als deze kleine voertuigen introduceerde een bepaalde mate van onzekerheid. Het team van Inser Robótica slaagde erin om alle uitdagingen met vindingrijkheid en professionaliteit op te lossen", aldus Mikel Jaureguizar.
Jon Ander de Léniz, Project Manager bij Inser Robótica, zegt: "Het heeft erg geholpen dat de klant veel technische kennis had en zich gemakkelijk kon aanpassen aan deze nieuwe technologieën."
De nieuwe robots zorgen voor een verbetering van de flexibiliteit, wendbaarheid en traceerbaarheid van items in de assemblagelijn voor verlichting.
"Normagrup zocht niet alleen een flexibele oplossing voor het transport van materialen binnen de fabriek, maar was ook op zoek naar flexibiliteit wat betreft de geïntegreerde laad- en losvoorzieningen. Daarom is elk laad- en loselement geïntegreerd als 'eiland', met een eigen ingebouwde besturing die onafhankelijk is van de rest van de apparatuur. Als ze morgen een van de transportmachines naar een andere positie willen verplaatsen, hoeven ze hem alleen los te koppelen, op de nieuwe positie aan te sluiten en de ARM-stoppositie opnieuw in te voeren", legt Jon Ander de Léniz uit. Neem contact met ons op voor meer informatie

Neem contact op met Omron-specialisten

Hebt u vragen of wilt u persoonlijk advies? Neem gerust contact op met een van onze specialisten.
  • Omron Europe

    Omron Europe